DHV Lužná u Rakovníka
Cesta
Dne 23.7. jsme se vydali do DHV Lužná u Rakovníka. Cesta do Rakovníka proběhla dobře. Horší byla cesta z Rakovníka do Lužné. Nejen, že pršelo, ale trať 120 je nyní v úseku Rakovník-Kladno ochromena výlukou a náhradní autobusovou dopravou.
DHV
DHV Lužná u R., známější spíš pod názvem Železniční muzeum v Lužné u R., je kuriozním podnikem, umístněným v autentických prostorách bývalé výtopny Lužná-Lišany.
Modelová železnice a expozice zabezpečení není špatný nápad. Je ale naprosto nepřípustné umístnit do bývalé výtopny úzkorozchodnou železnici, a vozit po ní podstatě výhradně malé děti. Úzkorozchodná železnice se nenachází v žádném z DKV a pochází z podniku Poldi Kladno.
To není to nejhorší. Ignorance průvodce, který v celou hodinu se místo výkladu procházel okolo správkárenské dílny. K vidění jsou vyjma lokomotiv(o kterých tyto stránky nejsou) pouze dva "rybáky" 3.třídy. Jedinou turnusově nasazovanou řadou lokomotiv jsou "brejlovci"(k vidění provozní s kryšpínovým označením T478.3101, viz foto).
Nejhorší nyní. K vidění jsou u vagonů všech typů (včetně lůžkového a lehátkového) výhradně exteriéry. Vozy typu UIC Y, které bývají nasazovány na historické vlaky na tratích, obsluhovaných DKV Olomouc, nejsou v DHV k vidění. Jediným byl vůz AB, který byl přestavěn na obytný, tudíž u oddílů 1.třídy chybí dveře. Celý vůz pravděpodobně slouží jako skladiště. Vůz, naposledy řazen jako Ba(vůz 2.třídy, celkové délky který jezdil naposledy v r.1980) byl uzamčen rovněž. Lůžkový vůz WLAB821, který byl řazen do GVD 2012/2013 na R 440/441 Excelsior. U něj byl přístupný pouze představek.
Jediné, co je víceméně v pořádku je restaurační vůz WR851, fungující jako bufet. V samotném voze je kuchyně a 48 míst k sezení v původní úpravě. Tam jsme se za solidní cenu najedli. Až na skutečnost, že v tomto "bufetu" se s patrně prostorových důvodů používají plastové příbory a talíře (v kuchyni takového restauračního vozu není místa zrovna málo, ale zrovna moc taky ne).